Rezultate histopatologice comunicate pe internet

Daca o anumita investigatie a fost solicitata de un medic e revoltator ca laboratorul sa comunice rezultatele direct pacientului, cu atat mai mult in cazul in care rezultatul necesita tratament/consiliere. De cand scriu pe contraboli.ro am vazut sute de rezultate Papanicolau si rapoarte histopatologice care au fost trimise pacientilor direct, fara un plan clar si fara explicatii/consiliere din partea unui medic.

Sunt convins ca practica nu e specifica ginecologiei, presupun ca situatia e similara si in cazul bolilor infectioase, screening hepatic (hepatita B, C etc), boli cu transmitere sexuala (HIV, sifilis etc) – un medic decide sa faca investigatii, trimite probe la laborator, iar rezultatul ajunge direct la pacient.

Nu putine au fost cazurile in care raportul histopatologic a mentionat cuvinte ca: invazie, slab diferentiat, carcinom etc, termeni pe care populatia generala nu ii intelege (e normal) si pentru care se documenteaza pe internet pentru ca e cel mai la indemana pana reusesc sa ajunga la medicul care a trimis biopsia in primul rand.

Care e logica unei astfel de practici?

Cu ce ajuta faptul ca pacientul a primit rezultatul inaintea medicului, sau chiar si in aceeasi zi cu medicul, daca urmatoarea consultatie e programata peste 2 saptamani sau nu e programata deloc? In afara de stres nu ajuta cu nimic. Ba mai mult, unii pacienti pot cadea in capcana sarlatanilor care promoveaza terapii alternative pe internet.

Vindeca tumorile ovariene / cervicale / etc cu mladita de zmeur si suc de conopida / varza!… sau cu mamaliga vartoasa ca s-o citez pe Olivia Steer.

Practica asta trebuie sa inceteze. Pacientii nu pot intelege si nu trebuie sa inteleaga termenii dintr-un raport histopatologic. De asta exista un medic responsabil de fiecare caz in parte.

In UK toate rezultatele ajung direct la medicul care le solicita. Doar el e in masura sa le puna in context si sa faca un plan bazat pe noile informatii. Daca rezultatul e negativ si nu necesita masuri suplimentare se poate comunica in termeni simpli printr-o scrisoare adresata pacientului, dar daca rezultatul implica investigatii suplimentare, tratament sau consiliere… toate trebuie comunicate direct, fata in fata, in termeni simpli.

Unele diagnostice sunt atat de complicate incat si comunicarea fata in fata poate fi dificila. Revenind la diagnosticele de cancer, una este stadiul I complet vindecabil si alta este stadiul IV cu metastaze care are doar optiunea tratamentului paliativ de multe ori. Diagnosticul de cancer nu e simplu, e absurd sa se comunice printr-o scrisoare care contine un paragraf de termeni medicali.

Ce urmeaza sa faca pacientul? Daca reuseste sa recunoasca gravitatea situatiei poate avea initiativa de a lua legatura cu un medic, dar daca nu? Daca se decaleaza tratamentul din cauza ca medicul care ar fi trebuit sa stabileasca un plan nu ajunge in posesia rezultatului pentru ca laboratorul si-a facut treaba si l-a trimis pacientului?

5 raspunsuri

  1. Articolul dvs reflecta integral situatia ingrata a pacientului! Am trecut prin asta! ! Inca trec; am apelat la ajutorul dvs, pentru a- mi intelege situatia! Ma intreb, oare deontologia profesionala nu ar trebui sa completeze cariera unui medic? Uneori intelegi cu tristete ca nu – i pasa, ca nu are timp si vezi realitatea cruda; are un orar fragmentat, la toate clinicile din oras… cand sa- ti explice? Si ce daca trebuie sa te confrunti cu frica teribila ce ti- o transmite un CA125 crescut,cand nu cunosti contextul?….. El, medicul tau, te va vedea cand vei reusi sa te reprogramezi in orarul lui supraincarcat… Trist!
    Va multumesc dumneavoastra domnule doctor, pentru ca, chiar de departe, m-ati ajutat foarte mult!

    • Laurentiu Craciunas

      Elena, nu cred ca e rea vointa, cred ca pur si simplu nu isi pun problema ca poate fi si altfel, mai bine si mai eficient. Fiecare face cum a fost invatat si cum a vazut ca se face, ca o rutina, nu isi pun problema imbunatatirii serviciului oferit. Sunt convins ca sunt si medici care au relatii sanatoase cu pacientii, pana la urma totul tine de comunicare.

  2. Raluca dumitrescu

    Este revoltator ce sustineti dumneavoastra! Eu ca pacient am toate drepturile sa imi vad propriile rezultate! Nu mai vorbesc de faptul ca in marea majoritate a cazurilor eu platesc pentru ele! Am dreptul sa imi vad rezultatele , sa cercetez, sa apelez la alte opinii. Niciun medic nu detine monopolul asupra sanatatii mele!

    • Laurentiu Craciunas

      Raluca, bineinteles ca ai dreptul sa iti vezi rezultatul, dar cu ce te ajuta un rezultat ‘tehnic’ fara nici un plan ulterior? Rezultatul trebuie comunicat fata in fata, nu prin emailuri, iar odata cu el sa se stabileasca ce inseamna ci ce trebuie facut in continuare. Dupa consultatie ai dreptul la o copie identica pe care s-o poti duce spre evaluare in alta parte. Nu stiu de unde a rasarit ideea monopolului…

  3. Legat de comunicare… va doresc o zi frumoasa! Inteleg opinia dvs! Si e adevarat; poate nu au invatat sa comunice indeajuns; Dar un zambet, putina incredere, nu strica niciodata!…

Adauga un raspuns

Campurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicata.

Inainte de a trimite o intrebare medicala te rog foloseste functia de cautare din partea dreapta (sus) a paginii pentru a gasi articolul cel mai potrivit pentru subiectul respectiv. Ofera cat mai multe detalii (varsta, simptome, analize, rezultate etc) pentru a putea primi un raspuns adecvat. Nu este nevoie sa trimiti aceeasi intrebare de mai multe ori, o singura data e suficient. Te rog retine articolul la care ai trimis intrebarea sau aboneaza-te sa primesti atentionare pe email. Daca intrebarea este complexa, iar explicatiile necesita mai mult de 100 de cuvinte, foloseste forumul medical.