Rolul probioticelor pentru organismul uman

Probioticele sunt microorganisme vii care pot fi consumate prin alimente sau suplimente alimentare fermentate. Din ce in ce mai multe studii arata ca echilibrul sau dezechilibrul bacteriilor din sistemul digestiv este legat de starea generala de sanatate.

Probioticele promoveaza un echilibru sanatos al bacteriilor intestinale si sunt legate de multe efecte benefice. Acestea includ pierderea in greutate, imbunatarirea sanatatii inimii, mintii, sistemului digestiv si imunitar.

Probioticele ajuta la echilibrarea bacteriilor benefice din sistemul digestiv

Probioticele includ in compozitia lor majoritatea bacteriilor bune din organism. Acestea sunt microorganisme vii care pot promova starea de sanatate atunci cand sunt consumate. Aceste beneficii se crede ca rezulta din capacitatea probioticelor de a restabili echilibrul natural al bacteriilor intestinale.

Un dezechilibru inseamna ca exista prea multe bacterii daunatoare si nu exista suficiente bacterii benefice. Acest lucru se poate datora unor boli, unor medicamente, cum ar fi antibioticele, sau unor diete nesanatoase. Consecintele includ probleme digestive, alergii, probleme de sanatate mintala, obezitate, etc.

Probioticele pot ajuta la prevenirea si tratarea diareei

Probioticele sunt recunoscute pentru capacitatea lor de a preveni diareea sau de a reduce severitatea acesteia. Diareea este un efect secundar comun al antibioticelor. Se intampla deoarece antibioticele pot afecta negativ echilibrul dintre bacteriile bune si cele rele din intestin.

Mai multe studii sugereaza ca utilizarea probioticelor este asociata cu un risc redus de diaree asociata antibioticelor. Intr-o meta-analiza din 2012, cercetatorii au descoperit ca administrarea de probiotice reduce cu 42% aparitia diareei asociata antibioticelor.

Probioticele pot ajuta si cu alte forme de diaree care nu sunt cauzate de antibiotice. O revizuire vasta a 35 de studii a constatat ca anumite tipuri de probiotice pot reduce durata diareei infectioase cu o medie de 25 de ore. Probioticele au redus riscul diareei calatorilor cu 8%. De asemenea, au redus riscul de diaree din alte cauze cu 57% la copii si 26% la adulti.

Eficacitatea variaza in functie de tipul si doza de probiotic luat. Tipurile de probiotice cum ar fi Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus casei si Saccharomyces boulardii sunt asociate cel mai frecvent cu un risc redus de diaree.

Probioticele pot imbunatati sanatatea mintala

Un numar tot mai mare de studii leaga sanatatea intestinului de starea de spirit si de sanatatea mintala. Atat studiile asupra animalelor, cat si la cele umane constata ca suplimentele probiotice pot imbunatati unele tulburari psihice.

O analiza a 15 studii efectuate pe oameni a constatat ca suplimentarea cu Bifidobacterium si Lactobacillus timp de 1-2 luni poate imbunatati starile de anxietate, depresie, unele comportamente din tulburarea de spectru autist, tulburare obsesiv-compulsiva (OCD) si ajuta memoria.

Un studiu a urmarit 70 de lucratori in domeniul chimic timp de 6 saptamani. Cei care au consumat 100 de grame de iaurt probiotic pe zi sau au luat o capsula probiotica in fiecare zi au beneficiat de imbunatatirea sanatatii generala, depresiei, anxietatii si a stresului.

Efecte pozitive au fost observate si intr-un studiu de 40 de pacienti suferind de depresie. Datorita consumului de suplimente probiotice timp de 8 saptamani, nivelurile de proteina C reactiva (un marker inflamator) si hormoni, cum ar fi insulina, au fost reduse in comparatie cu persoanele care nu au consumat probiotice.

Anumite tipuri de probiotice pot ajuta la mentinerea sanatatii inimii

Probioticele pot ajuta la mentinerea sanatatii inimii prin scaderea colesterolului LDL (rau) si a tensiunii arteriale. Anumite bacterii producatoare de acid lactic pot reduce colesterolul prin descompunerea bilei in intestin. Bila, un lichid natural care este format in principal din colesterol, ajuta la digestie. Prin degradarea bilei, probioticele pot preveni reabsorbtia sa in intestin, unde poate intra in sange ca si colesterol.

Un review sistematic a 5 studii a constatat ca consumul unui iaurt probiotic timp de 2-8 saptamani a redus nivelul total al colesterolului cu 4%, iar colesterolul LDL cu 5%. Un alt studiu realizat pe parcursul a 6 luni nu a evidentiat modificari ale colesterolului total sau LDL. Cu toate acestea, cercetatorii au observat o crestere mica a colesterolului HDL (bun).

Consumul de probiotice poate, de asemenea, sa scada tensiunea arteriala. O alta revizuire sistematica, de data aceasta facuta asupra a 9 studii, a constatat ca suplimentele probiotice reduc moderat valorile tensiunii arteriale. Pentru a sesiza orice beneficii legate de tensiunea arteriala, a trebuit ca durata studiului sa se depaseasca cu 8 saptamani si doza sa se mareasca cu 10 milioane de unitati formatoare de colonii (UFC/CFU) zilnic.

Probioticele pot reduce severitatea anumitor alergii si eruptii cutanate

Anumite probiotice pot reduce severitatea iritatiilor la copii si sugari. Un studiu a constatat ca eruptiile cutanate au fost imbunatatite in randul sugarilor hraniti cu lapte suplimentat cu probiotice, in comparatie cu sugarii hraniti cu lapte fara probiotice. Un alt studiu a urmarit copiii femeilor care au luat probiotice in timpul sarcinii. Acesti copii au avut un risc de 83% mai mic de a dezvolta eczeme sau iritatii ale pielii in primii doi ani de viata. Cu toate acestea, legatura dintre probiotice si severitatea eruptiilor cutanate este inca vaga si trebuie efectuate mai multe cercetari.

Unele probiotice pot reduce, de asemenea, raspunsurile inflamatorii la persoanele alergice la lactate. Dar, din nou, dovezile sunt slabe si sunt necesare studii suplimentare.

Probioticele pot ajuta la reducerea simptomelor anumitor tulburari digestive

Peste un milion de persoane din SUA sufera de boli inflamatorii intestinale, inclusiv colita ulcerativa si boala Crohn. Anumite tipuri de probiotice din familia Bifidobacterium si Lactobacillus au imbunatatit simptomele persoanelor cu colita ulcerativa usoara.

Surprinzator, un studiu a constatat ca suplimentarea cu probioticul E. coli Nissle a fost la fel de eficienta ca medicamentele in mentinerea remisiunii la persoanele cu colita ulcerativa. Cu toate acestea, probioticele par sa aiba un efect redus asupra simptomelor bolii Crohn.

Oricum, probioticele pot avea beneficii pentru alte tulburari intestinale. Cercetarile anterioare sugereaza ca pot ajuta la simptomele sindromului colonului iritabil (IBS). De asemenea, este demonstrat ca acestea reduc riscul de enterocolita necrozanta severa cu 50%. Aceasta este o afectiune fatala a intestinului care apare la prematuri.

Probioticele pot ajuta la intarirea sistemului imunitar

Probioticele pot ajuta la imbunatatirea sistemului imunitar si pot inhiba cresterea bacteriilor intestinale nocive. De asemenea, unele probiotice au fost dovedite ca promovand productia de anticorpi naturali in organism. Ele pot stimula celulele imunitare cum ar fi  IgA si limfocitele T.

Un studiu care a inclus peste 570 de copii a constatat ca administrarea de Lactobacillus GG a redus frecventa si severitatea infectiilor respiratorii cu 17%. Lactobacillus crispatus a fost, de asemenea, dovedit ca reduce riscul de infectii urinare la femei cu 50%.

Probioticele va pot ajuta sa pierdeti in greutate

Probioticele pot ajuta la scaderea in greutate printr-o serie de mecanisme diferite. De exemplu, unele probiotice impiedica absorbtia grasimii in intestin. Grasimea este apoi excretata prin materii fecale, in loc sa fie depozitata in organism.

De asemenea, probioticele va pot ajuta sa va simtiti mai plini, sa ardeti mai multe calorii si sa eliminati mai multa grasime. Acest lucru este cauzat in parte de cresterea nivelului anumitor hormoni, cum ar fi GLP-1. Intr-un studiu, femeile care au luat Lactobacillus rhamnosus timp de 3 luni au pierdut cu 50% mai mult in greutate decat femeile care nu au luat niciun probiotic.

Un alt studiu efectuat asupra a 210 de persoane a aratat ca administrarea unor doze mici de Lactobacillus gasseri timp de 12 saptamani a dus la o reducere de 8,5% a grasimii abdominale.

Cu toate acestea, este important sa fiti constienti ca nu toate probioticele ajuta la scaderea in greutate. Surprinzator, unele studii au descoperit ca anumite probiotice, cum ar fi Lactobacillus acidophilus, pot duce chiar si la cresterea in greutate.

Mai multe studii sunt necesare pentru a clarifica legatura dintre probiotice si greutate.

Cel mai bun mod de a beneficia de probiotice

Puteti consuma probiotice dintr-o varietate de alimente sau suplimente. Culturile probiotice vii sunt adesea gasite in produsele lactate fermentate, cum ar fi iaurturile si bauturile din lapte. Alimentele fermentate, cum ar fi legumele murate, tempeh, miso, kefir, kimchi, varza murata si produse din soia pot contine si unele bacterii crescute in culturi lactice.

De asemenea, puteti lua probiotice sub forma de tablete, capsule sau pulberi care contin bacteriile in forma uscata.

Totusi, fiti constienti de faptul ca unele probiotice pot fi distruse de acidul gastric inainte de a ajunge in intestin – ceea ce inseamna ca nu veti beneficia de niciun efect.

Daca doriti sa profitati de oricare dintre beneficiile discutate mai sus, este important sa consumati cantitati adecvate de probiotice. Majoritatea studiilor care arata beneficiile au folosit doze de la 1 miliard pana la 100 miliarde de organisme vii sau unitati care formeaza colonii (CFU) pe zi.

3 raspunsuri

  1. Theodora Nicolae

    Foarte interesant si util totul.
    Eu am BRGE. Am 64 de ani.
    PROBABIL am si hernie hiatala. Dupa ce mananc,de cele mai multe ori mâncarea sta sa se intoarca inapoi in gura. Am gaze si eructatii. Nu sunt constipata niciodata,tocmai cå in fiecare dimineata am scaun normal,deci mâncarea nu sta mult in stomac .De multe ori dimineata cand ma scol,inainte de a inghiti ceva,eu am eructatii!
    Imi este ingrozitor de frica sa fac Endoscopia.
    Stiu ca dieta este importanta.
    Aveti sfaturi despre conduita intr- o asemenea boala? Sau daca trebuie sa iau colebil su emzime? Doi medici mi-au dat de-a lungul timpului : omez – gastrofait- venter – motilium Pantoprazol. Dar nimic nu m-a ajutat. Simt mâncarea in gât si stomacul uneori balonat,regurgitatii imediat ce inghit o pastila sau beau apa.
    Va multumesc anticipat.

    • Stiu ca endoscopia este o procedura care da multi fiori atunci cand este recomandata, dar cred ca este singura investigatie care va poate da un raspuns concret. Cu sedare si cu pregatire psihica in prealabil cu siguranta va fi mai confortabila experienta.

  2. Foarte informativ articolul și spune tot despre beneficiile probioticelor

Adauga un raspuns

Campurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicata.

Inainte de a trimite o intrebare medicala te rog foloseste functia de cautare din partea dreapta (sus) a paginii pentru a gasi articolul cel mai potrivit pentru subiectul respectiv. Ofera cat mai multe detalii (varsta, simptome, analize, rezultate etc) pentru a putea primi un raspuns adecvat. Nu este nevoie sa trimiti aceeasi intrebare de mai multe ori, o singura data e suficient. Te rog retine articolul la care ai trimis intrebarea sau aboneaza-te sa primesti atentionare pe email. Daca intrebarea este complexa, iar explicatiile necesita mai mult de 100 de cuvinte, foloseste forumul medical.

Primeste raspuns RAPID la intrebarea ta de ginecologie: aici.

Anunta-ma cand apar raspunsuri. Te poti abona si fara sa raspunzi.